söndag 23 november 2008

Tankar kring 5th edition 40k

Den spontana reaktionen är att dom verkar ha missat tonvis med logiska aspekter som tex damages på fordon då ett fordon med bara ett vapen får weapon destryed och sen får samma skada nästa runda bara ignorerar skadan?? kanske bara är jag som förstått allt fel eller? Rent logiskt så borde det hända nått annat istället.

En annan är det att egna trupper blockar line of sight och att man kan få upp till 3+ saves på fordon om man andvänder terrengen.

Den sista regel som kan vara skum är template regeln då den alltid scattrar 2 d6 -Bs vilket är riktigt kasst.

Men men det kanske är saker som man får lära sig att leva med, jag ska i alla fall försöka införskaffa regelboken i jul så jag kan läsa in mig ordentligt på reglerna.

Men allt är inte kasst med det nya 40k jag älskar att alla kan andvända förmågan Run vilket gör spelet med mobilt, plus att det är bara troops som är scoring units det är det bästa av allt då jag alltid har ansett att man ska ha tonvis med troops.

Jo jag ska berätta lite om slaget i dag det blev så att vi fick med en spelare till så vi bestämde oss för att spela två stycken 1000p^s armeer mot en 200o eldar styrka så det blev att chaos lurade med sig Usakar Kreed och hans pojkar, med dom uschliga Shaim Hann packen (jag är en stor fantast av Saim Hann igentligen).

Så vi hadde en solid massa bestående av många chaos space marines och några lättare tanks från guards och så klart en massa små kritter (guardsmen), men allt skulle gått så mycket lättre om eldar farseersera och allt eldars spirit stones, spells och diverse fuskigheter.

Vi träffade typ allt men när det väl skulle skadas så fick vi rulla 2 skit tärningar och alltid så blidde det 1-2 och det gick att nullifieras med en drös uppgrades på samtilga fordon, lite bitter är man ju alltid men som sagt det är bara ett spel. T.o.m så överlevde de flesta Vypers slaget trotts deras pissiga rustning.

Så nu som en god spelare så ska jag nu bygga om armen och testa igen "trial and error" nån gång så ska man väl hitta ett bra konsept. Och så klart så ska det bli en snygg arme, har man en ful arme så förtjänar man att förlora ;-P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar