tisdag 19 april 2011

Baser: Tema industri

Här kommer ett snabbt och billigt sätt att skapa baser med industri- känsla. Jag kommer att skapa ett nät som ligger över hela basen. Det material jag har valt att arbeta med här är tyll (ett sorts tyg), men vilket finmaskigt material som helst borde fungera. Jag kan också rekommendera det nät som vitlöken ligger i när man köper en större förpackning. så vad behöver vi då?

Material:
Tyll (eller motsvarande finmaskigt nät)
Superlim
En bas (jag har använt mig av en 40mm GW bas)
En sax och en hobbykniv
Någonting att smeta ut limmet med
Penslar

Färger:
Black
Dark Flesh (VMC)
Tinny tin (VGC)
Boltgun metal (GW)
Gunmetal metal (VGC)
Mithril silver (GW).
Besides that I used three kinds of pigments,
Orange rust (Forge world)
Dark earth (forge world)
Rubbel dust (MIG).
Steg 1
Ta en bit tyll och klipp till den så det har ungefär rätt form. Ta sedan och lägg ett tunt lager med superlim på basen (här behöver du någon form av spatel för att sprida ut limmet). Lägg nu på tyllet på basen, använd din "spatel" till att trycka det på plats. Låt det nu torka helt innan vi går vidare till nästa steg.


Steg 2.
Ta din hobbykniv och skär till kanterna av tyllet så det passar din bas.

Steg 3.
Måla nu hela basen svart (här kan man med fördel använda svart grundspray).

Steg 4.
Härnäst tar jag en skräppensel och "stämplar" Dark flesh från VGC på basen. För att "stämpla" så tar du och torkar bort nästan all färg från penseln och duttar den över basen.

Steg 5.
Jag använder sedan samma metod för att gå över basen med Tanny tin frånVGC.

Steg 6.
Fortsätt med samma metod fast nu med Boltgun metal från GW.

Steg 7.
Jag tar sedan Gunmetal metal från VMC och gör en lätt drybrush över basen.

Steg 8.
Jag tar sedan Mithrill silver från GW och plockar ut de mest upphöjda ytorna (fortfarande med drybrush- teknik).

Steg 9.
Nu är det dags att börja använda pigment. Jag börjar med Orange rust från FW över större delar av basen, ta inte för mycket utan nöj dig när du tycker att det ser bra ut (du kan alltid lägga på mer senare om det skulle behövas).

Steg 10.
Jag fortsätter att borsta över pigmentet Dark earth från FW, ta mindre än föregående steg om du inte vill ha en väldigt mörk bas.

Steg 11.
Till sist tog jag pigmentet Rubbel dust från MIG och applicerade det försiktigt slumpvis över basen. Att använda pigmenten slumpvis ger basen en mer intressant och naturlig känsla än att göra alla baser exakt likadana.

Jag hoppas att denna guide var till någon hjälp och det går ganska fort att göra basen. Kanske 5-10min om man inte räknar med torktiden på limmet (som är det som tar tid).
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar