onsdag 20 april 2011

Baser: Tema vatten

Här ska jag visa hur jag har använt mig av vatten- effekt på en bas. Jag har bara täckt ett hörn av basen med vatten för att vattnet skall bli en del av omgivningen och inte dominerande. Jag har använt mig av Vallejos transparenta vatten effekt och en bas från Warmachine.

Steg 1
Först byggde jag strukturen på basen med hjälp av lite bark och sand mixat med hobbylim (vanligt vitt lim exempelvis skollim fungerar bra) och vatten.


Steg 2
När basen har torkat grundar jag den med svart och använder mig sedan av Stone grey från VMC och gör en grov drybrush över hela basen. Sen använde jag  Dark flesh från VGC och målade grovt över de delar jag ville att vattnet skulle täckas av. Sedan gjorde jag några slumpvisa streck med Olive green från VMC. Se till att de  delar där vattnet skall möta land behåller sin grundfärg (Dark flesh) detta för att skapa effekten av våt sand/jord. När allt är torrt penslar jag på vatten effekten med en gammal pensel, använd dig av tunna lager så torkar det snabbare. Här lämnade jag även ytan ojämn för att skapa effekten av att vinden krusar vattenytan. Låt nu hela basen torka i minst 24h.

Steg 3
Efter 24h och en lätt drybrush med Stone grey blandat med lite vitt (ungefär 3:1 ) ser det ut såhär. Vatten effekten krymper lite när den torkar så att använda sig av två tunna lager istället för ett tjockt är att föredra. Här kan man se att vattnet har krympt något om man jämför med steg 2, men det ser fortfarande helt ok ut. Allt som återstår nu är att göra lite färgskiftningar på marken och stenen, kanske lägga på lite static grass eller liknande efter tycke och smak. Glöm sen bara inte bort att fästa en modell till basen!

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Grymt. Du är verkligen en j-el på att måla. Mycket imponerad.

    SvaraRadera