fredag 30 mars 2012

Snöbaser på mindre än fem minuter

För ett tag sedan fick jag en förfrågan om hur jag gjorde snöbaserna till de Space wolves jag har målat. Så här delar jag med mig av arbetsgången.
Material
Kork
Bark
Sand/små stenar
Superlim
PVA lim
Natriumnitrat (finns i kryddhyllan på affären)
(static grass eller winter turf)

Färger
Svart
Calthan brown (Gw foundation)
Graveyard earth (GW)
Stone grey (VMC)
Black grey  (VMC)
Ironhull grey (P3)

Steg 1:
Limma fast små bitar av kork och sten (eller vad du nu vill ha på din bas) med superlim (PVA lim går också bra, men tar längre tid att torka).
När superlimmet är riktigt torrt späder du PVA limmet med lite vatten och penslar på där du vill ha sanden. Doppa sedan basen i sand och ta en fika medan den torkar.

Steg 2:
När basen är riktigt torr målar du hela basen i svart, låt torka.
Steg 3:
Gör en drybrush med Calthan brown över de delar av basen där du har sand.
Steg 4:
Gör en drybrush med Graveyard earth över sanden, lämna fläckar av Calthan brown.
Steg 5:
Måla stenarna med Black grey.
Steg 6:
Gör en försiktig drybrush över stenarna med Ironhull grey.
Steg 7:
Ta Stone grey och gör en edge highligt på sanden och på stenarna.
Steg 8:
Här har jag även limmat fast lite gräs, jag tog Winter turf från Army painter, men vanligt static grass går bra. Ta PVA lim och späd ut det 1:4 delar lim och vatten. Pensla på lösningen på de ställen där du vill ha snö. Strö sedan över Natriumnitratet över limmet, skaka av resterna. Ta en fika medan det torkar (man kan aldrig få för mycket kaffe, eller hur?). Klart! Det här tar mindre än fem minuter om man inte räknar med tiden det tar för limmet att torka. Enkelt, eller hur?



 

2 kommentarer:

  1. Du ska nog inte köra rent natrium ;)

    SvaraRadera
  2. Ok, natriumnitrat verkar det visst heta.

    SvaraRadera