måndag 9 maj 2011

Del 1 - Liten bass

hej gott folk,

här kommer första delen på att basa snabbt och enkelt för TT standard.

Verktygen du kommer att behöva är lite PVA lim eller trälim som det är. En gammal pensel för att smeta på limet och sen använder jag mig av lite bak papper för att lägga limet på. Det gör jag på grund av att jag åter använder den biten av papper när limet torka kan man bara skala bort det och använda det igen. funkar super bra tycker jag men ni gör som ni vill på den punkten.

Sen är det ganska bra om man har lite olika typer av sand så att man kan blanda till det. Detta gör jag för att få lite mer textur på själva basen och göra den lite roligare. Men det funkar lika bra med en stort jag som är lite bananas.
Fega inte med limet utan dra på ganska hårt här, jag gör det så att jag kan pressa ner dom stora stenarna i limet så dom inte ramla av, man kan även blanda sanden med limet och sen smeta på det. man får välja vilken teknik som passar än. jag vill helst göra det så här då jag kan själv välja vart jag ska ha dom olika typerna av sand.
Jag bruka skaka till burken så att man delar upp alla lager med sand stora till små, då är det lättare att välja ut vilken storlek man ska använda sig av. jag bruka böja att strö över dom mindre kornen sen tar jag dom störe och sist tar jag av den andra sanden som inte är med på bild här. Den är ganska grov med mycket textur i sig.
Sanden är på och här kan ni se dom olika lager av sand som finns på den, ser ganska bra ut.
När jag målar mina basser så använder jag mig av en gammal färg som bara används för sand, detta gör att om det kommer in sand i färgen gör det inget. Sen så blandar jag ut färgen i locket det är enklare och smidigare än att sitta och blanda ut det på en pallet eller vid sidan av, samt att man spara på färgen så här. Jag bruka vara ganska hård med vatten här så gå bananas man vill nästan få ner det till en wash, jag tunar ut färgen hårt för det är lättare att måla på den då. och jag bruka vanligt viss köra två lager då blir det ganska bra. tar bara någon minut att göra allt det här.
låt färgen torka då den är ganska vattning kommer den ta lite längre tid att torka, om man inte orka vänta som mig så använd er av en hår tork det kommer att skynda på hella tork tiden ganska mycket.
Sen när färgen är på är det dax att kläma på med en devlin mud wash, detta gör jag för att den ska se lite mer ut som lera och det blir bara så mycket bättre.
Jag fegar inte med washen heller utan går på ganska hårt, samma som innan använd er av en hår tork om ni inte årka vänta.
Grund färgen med lite blech bone kommer att vara färgerna som vi dry brusha på.
Först köra jag en mix på 50/50 och kör det över hella bassen, man kan ta mer på vissa ställen om man vill att det ska popa lite. men prova er fram till det ni tycker om. Det finns inget rätt eller fel här. Jag själv vill ha en känsla av lera/jord då jag har gjort mycket djungel basser.
Sen bruka jag ta ett rent lager av blech bone bara för att dra upp färgen lite mer, här kan ni även prova er fram till det ni tycker om.
Sista saken är att slänga på lite flock
Och den är klar det är inte så mycket svårare än så.

jag hoppas att det här kommer att hjälpa lite folk till att bassa snabbt för TT.

muffin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar